Mange tror at iværksætteri handler om tørre forretningsmodeller, budgetter på ternet papir og lange kedelige overvejelser omkring indtægter og udgifter. Men NEJ, iværksætteri bliver meget mere inspirerende og produktivt, hvis du arbejder kreativt med udviklingen af din virksomhedside.
Det er netop det, der hele handler om på den kommende Værdiworkshop i Spinderihallerne i Vejle, hvor knap 20 nye iværksættere står klar med hver deres hjertebarn. Uh jeg glæder mig allerede…
Det handler om at finde frem til den unikke ide og unikke værditilbud, der sammenkæder “det bedste af dig” dvs. dine værdier, kvalifikationer, gejst og passion med din virksomhedside, så den bliver så unik som muligt. Iværksætterne og deres virksomhedsideer bliver efterfølgende udfordret og inspireret igennem et service design perspektiv og et Business modelling perspektiv.
Service design er et udvidet perspektiv, der flytter fokus fra selve ‘købet’ til den lange rejse, der går forud for dine brugere – hvornår oplever dine kunder inspiration, et behov?, hvor og hvordan ser de dit værditilbud? etc etc.
Business modelling handler om igen at udfordre og inspirere dig og din virksomhedside. Din forretningsmodel har måske har et helt særlig måde at levere ydelsen på eller udbyder en helt særlig efterservice eller en helt særlig kontakt med kunderne eller noget helt fjerde.
Faktum er, der er masser af muligheder.
Faktum er også, at når vi gør iværksætteri til en kreativ legende og inspirerende proces, der inddrager din ‘stemme’ og ‘det bedste af dig’, så bliver deltagerne langt mere afklarede og inspirerede til at udvikle et helt unikt værditilbud og en unik virksomhed.
Deltagerne på mandag er forberedt på en absolut kreativ og dynamisk proces, hvor de skal klippe og klistre og kreativt ‘modellerer’ på deres virksomhedside, på billeder af deres kunder, brugerrejser og touchpoints dvs. steder, hvor de kan møde deres kunder. Og så skal iværksættere forestille sig fremtiden, det kan være udfordrende, men det virker!
Se bare på Louises værk herover. Som hun sagde: “Det har været helt vildt befriende at gennemgå den her proces og lave det her billede…det stiller mig spørgmålet: hvad er et egentlig jeg kan, og hvad er det egentlig jeg gerne vil”. Louise fremhævede også, at “der er rigtig meget ‘mig’ med i den her anderledes kreative visualisering af min fremtidige virksomhed, det er der ikke rigtig når man laver forretningsmodeller eller “Business Modelling”…den her kreative proces sparker jo ting igang og så giver det afklaring…nu er jeg meget mere klar til at lave en forretningsmodel…”