Designdrevne virksomheder

Designtænkning imødekommer i høj grad det behov tidens virksomheder oplever i forhold til at kunne agere i et foranderligt marked og skabe nye muligheder.

Designtænkning, designdreven innovation og designdreven forretningsudvikling en ikke bare post-it notes, brugerdreven innovation, eller en metode – det er en fundamental anderledes tilgang til forretningsudvikling og til verden. Det handler med andre ord om måden vi ser verden på. Derfor…

VORES INDIVIDUELLE HANDLINGER OG HANDLINGER I MINDRE FÆLLESSKABER BETYDER NOGET, OGSÅ I DEN STORE VERDEN

Lad os starte med dig og mig. Jeg tror på, at vi kan styrke individet og ikke mindst fællesskabet og skabe forandring ad den vej. Selvfølgelig skal der også skabes strukturelle forandringer, men vi kan sagtens starte selv. Ellers ender vi som ofre, der stiltiende sidder og venter for forandring. Forandring i vores liv, vores organisationer og i vores samfund.

Vi skal lære at være gode skabere i vores liv, lære hvordan vi skaber værdi og mening i vores eget liv. Lige så vigtigt er det, at vi skal lære at være gode medskabere i andres liv. Vi dannes nemlig i samskab med andre. Vi har brug for hinanden og kan blive meget bedre til at være netop det, styrke empatien og fællesskabet. Desuden skal vi være gode medskabere i verden, i vores praksis, på vores arbejdspladser, men også gode medskabere i den store planetariske verden og skabe bæredygtige løsninger.

Når jeg skal forklare hvad en designtilgang er, bruger jeg gerne Boland & Collopy´s begreber om “a Design Attitude” og “a Decision Attitude”. De to begreber illustrerer på bedste vis forskellen imellem de to forskellige tilgange.

Kort fortalt så er den helt afgørende forskel imellem de to, at med den traditionelle ‘Decision Attitude’, da vælger du blandt allerede eksisterende muligheder, mens du med ”Design Attitude”, arbejder på inddrage flere perspektive og redefinere problemer og skaber nye muligheder.

Med en traditionel ‘Decision Attitude’ er der fokus på ‘det, der er’, hvor der med en ‘Design Attitude’ er fokus på ‘det, der kunne være’.

Boland & Collopy (2004) skelner imellem vores velkendte ’Decision Attitude’ og en langt mere kreativ ’Design Attitude’.

Luk lige øjnene et øjeblik og tænk så på hvor stor en forskel der er, imellem at have fokus på “det, der er” eller “det, der kunne være”

I de fleste af os sidder der en automatpilot, der hurtigt og effektivt tager beslutninger ud fra ‘det, der er’ – men tænk hvis vi begyndte at stille spørgsmål ved alle vores antagelser og skabte nye muligheder…..