inspirationen.2 kopier

De Kreative Iværksættere er drevet af passion, en indre motivation. De er aldrig i business ‘for the money’. Alene det, kan forretningsledere, medarbejdere, unge osv inspireres af og lære af…

Vi kan have en tendens til at problematisere, at de kreative iværksættere ikke helt forstår, det der med business, at tjene penge, skrive regninger osv. Og fint, det lærer de og så kan de drive business, MEN altid med en større mening.

Forleden var jeg til Erhvervskonference i Designandelen, Spinderihallerne i Vejle og fejrede 5 års succes med fokus på design, design i forretningsudvikling, og på at professionalisere de såkaldte “kreative erhverv”. Det er lykkedes godt, knaldgodt!  Det summer af liv, kreativitet og andelshavere, der driver business, med en smittende passion, der fylder de ellers kæmpe store spinderihaller.

1617493_10152507951399422_9036188138928916683_o

Jeg har været del af et team, der undervist disse kreative iværksættere i hvordan de kan videreudvikle deres kreative kompetencer og bruge disse i ledelse af deres forretning. Det er her vi benytter en designtilgang i forretningsudvikling og i udvikling af sig selv som medarbejder/leder. Det har rykket og de har lært meget og mange af dem er blevet topprofessionelle til at drive business (se bare kataloget af virksomheder i Designandelen). Et spørgsmål, der rejser sig er: Hvad kan vi lære af dem?

Der er MASSER at lære af disse kreative iværksættere!

De kreative iværksættere driver altid business med en større mening, fremfor at være beskæftiget med noget, der ‘bare giver penge’. Vækst eller penge på bordet er i sig selv er ikke noget, der får en kreativ iværksætter til at blaffe med ørerne. Alene det kan provokere mange erhvervsledere og medarbejdere idag – men det er den vej det går! Og det er også langt hen af vejen det gryende behov jeg møder i mennesker på karriereudviklingskurser, iværksætterkurser etc.

I den store verden er mening og værdiafklaring det nyt sort – i forretningsudvikling, i karriere, sågar i hjemmet – hvad giver mening, hvad vil vi bruge vores tid og penge på?

Inden for de nuværende forretningsparadigme, ser vi på den ene side, prisværdige indsatser, som at reducere emballage, spare energi og genbrug, som alle er ‘transaktionelle ændringer’. På den anden side ser vi ‘transformative forandringer’, der radikalt udfordrer systemet. De ændrer ikke bare den måde, du driver forretning på, men grunden til, at du er driver business.

For masser af virksomheder har grunden og formålet med, at drive forretning været vækst, økonomisk vækst.’ Men idag bliver ‘vækst’ anfægtet og antaget for at rumme et dilemma: at vores en planet er defineret af begrænsede ressourcer, mens vores økonomier og befolkninger stadigt vokser ubegrænset. Økonom Peter A.Victor, forfatter til bøgerne, Managing Without Growth (2008)  og The Costs of Economic Growth (2013) bringer fem argumenter for nødvendigheden af at begrænse væksten – een af dem er, antagelsen om, at økonomisk vækst fører til menneskelig lykke…

Der er flere punkter, hvor de kreative iværksætter er en stor inspiration

Der og også et stigende mængder af teori, der handler om det øgede fokus på mening, både i forretningsverdenen og privatsfæren:

Simon Sinek: Start with Why (2011). Produkt- og service innovation: Roberto Verganti, 2009,  som hævder radikal innovation kan opstå i innovation af betiding, Darrel “Making Meaning…(2008) go Marty Neumeier, som hævder at vi i fremtiden vil foretrække ‘det meningsfulde over det målbare’ – han uddyber: “Today innovation without emotion is uninteresting, products without aesthetics are uncompelling, brands without meaning are undesirable, and a business without ethics is unsustainable” (Neumeier, 2008). Desuden er der mængder der fokuserer på den individuelle….de kommer i anden blogindlæg;-)