vokse.small

Design er pæne stole og smukke lamper. Design er proces. Design er alt – nu også serveret som “redskab til bedre bundlinje”…

Men design er meget mere og meget større!

Det fyger med alverdens forskelige betydninger af ordet ‘design’. Tidligere var design mest af alt betegnelsen for et produkt eller slutresultat, mens det i dag mere og mere bruges som ord for den kreative proces, der går forud for et design.

Den proces bliver også beskrevet med et hav af forskellige definitioner, men lige nu sælges design processen, design thinking, designtilgang som det hotteste og ovenikøbet mest effektive redskab til forretningsudvikling i forståelsen: bedre bundlinje.

Beklager, men det er den helt gale vej! Vi har så hårdt brug for design, men ikke isoleret til at skabe bedre bundlinje, den forståelse er ganske enkelt for snæver.

Skærmbillede 2014-09-12 kl. 15.58.55

Kilde: Region SydDanmark.

Vi står midt i syv forbunde verdenskriser, finanskrisen, fødevarekrisen osv. Vi står midt i en global omstilling, på vej ud af industrisamfundet og ind i videnssamfundet, hvor det er helt andre værdier, der står på spring. Og vi ved jo godt, at industrisamfundets fokus på “bedre bundlinje” er et forældret og isoleret syn på verden. Et syn, der på ingen måde løser de udfordringer vi har, heller ikke de stadigt stigende hober af folk, medarbejdere og dvs. rigtige mennesker, der er syge med stress – bare for at nævne et aktuelt, menneskeligt issue, der er på alle typer af arbejdspladser.

  • 430.000 danskere (ca. 12 procent af befolkningen) har symptomer på alvorlig stress hver dag.
  • ‘Stress koster Danmark 14 milliarder kroner om året i form af sygefravær, tidlig død og udgifter til sundhedsvæsenet.

Lad os da forklare og inddrage design i den fulde udgave. Nogen kunne jo ske at glemme, eller ikke vide, at det handler om mennesker og…:

  • det handler om et holistiske syn, som kunne oversættes til “triple bottomline”, “samfundsansvar”, “Creating Shared Value (CSV) (Porter & Cramer)
  • det handler om at skabe en kreativ kultur, det kunne være i ledelse og i det samvær vi har med hinanden
  • det handler om en kunstnerisk og skabende tilgang, om at skabe nye muligheder
  • det handler om en mulighedskultur, fremfor en problemorienteret kultur
  • det handler om at forestille sig og skabe  ‘det, der kunne være’ og ikke stirre blindt på ‘det, der er’.

Design, handler om mennesker, design skal få mennesker til at vokse – også business, i samfundet, i skolerne, i hjemmet – så rykker vi…

Det betyder, at vi skal skabe sunde virksomheder, der generer et overskud med resultater på flere bundlinjer. Vi skal have den kreative kultur til at vokse og lade den være generatoren for nye typer af meningsfulde produkter og services. Det får mennesker – og vores verden – til at vokse sig sundere. Mere fokus på mennesker, menneskelig udvikling og en sundere verden.

PS: Jeg har fået nyt job. Jeg skal arbejde med design, men med fokus på ledelse og læring! Så nu forsker jeg i nye læringsformer i folkeskolen og skal være med til at udvikle nye typer af ledelseskurser for ledere i det private og det offentlige.

Wau, det er SÅ spændende!