Kære designtænkningstrænere!
STOR STOR TAK fordi du vil træne med, jeg håber du finder inspiration i mine videninput og øvelser.
Jeg er SÅ nysgerrig på, hvordan du oplever mine træninger, så vær altid velkommen til at sende en mail med inputs, feedback eller ønsker;-)
Jeg har lavet nye kurser og foredrag, se dem efter dagens træning. Glæder mig max til at komme ud og inspirere dig eller dine kollegaer til at bruge kreativitet, designtænkning og ny viden til at skabe nye muligheder og mere værdi i dit liv,
din business eller i verden!
Gode hilsener,
– og skab dig nu en fantastisk jul med god plads til involverende og kreativ improvisation – perfektionisme er sjældent sådan rigtig social og hyggelig, vel?
Kirsten
Drop brugerfokus!
Fornem fremtiden – også i dit eget liv.
Læsetid: 2 minutter
Det er efterhånden blevet nogenlunde almindeligt for virksomheder og organisationer at inddrage brugere. Brugerindsigter er guld værd, fordi vi ofte er blinde overfor det, der ligger udenfor vores eget perspektiv. Men det er ved at tage overhånd. ’Brugerne’ er blevet Gud. Nogle virksomheder mener, de skal ’spørge’ brugerne om alt. Stop. Det kan hurtigt gå hen og give nyt tunnelsyn og blive både visionsløst og farligt!
Brugere er nemlig altid optaget af deres livsverden, som den ser ud i dag. Derfor skal man betragte brugerindsigter som ’øjebliksbilleder’ fra dine brugere – de er langt fra ’fremtidsbilleder’. Øjebliksbilleder fra dine brugere giver vigtige indsigter om, hvordan dine brugere oplever din virksomhed, dine services etc her og nu. Du kan selvfølgelig bruge disse indsigter til at redesigne og justere. Det er derimod farligt, at bruge dine brugerindsigter i en direkte ’omsætning’ til strategier for fremtiden.
Der kan nemlig hurtigt ske ændringer i markedet, i omverdensvilkårene og i bruger- og købsadfærden – se bare her:
52% af de 500 største virksomheder på det anerkendte amerikanske Forbes’ liste er forsvundet siden 2000 (Ray Wang, 2015).
Siden 1960 er gennemsnitsalderen på de 500 største virksomheder på aktieindekset Standard & Poor’s liste faldet fra 60 til 12 år (Ray Wang, 2015).
Det er en reduktion på 500 procent! Noget tyder på, at der er nogen, der ikke har set ændringer i farvandet – eller overset nye muligheder, nye veje – hvilket måske er endnu værre.
Gode designere – og ledere – er fortolkere. De er vidvågne, åbne og i kontakt med verden. De undersøger tendenser også i helt andre domæner i deres søgning efter at forstå tiden, mennesker og tendenser. De fornemmer og søger at skabe forskellige billeder af fremtiden. De ser ‘kun’ brugerne som del af et større sociokulturelt- og teknologisk system (Verganti, 2008). Nogle er særligt gode til at fornemme fremtiden. De er guld værd. Langt mere guld værd end rå brugerindsigter!
Vi skal droppe det ensidige fokus på brugere og øve os i at blive bedre til at have flere foki, fornemme fremtiden og udvikle vilde, kreative scenarier for vores virksomheder. Jo flere vi er til det, jo bedre. Det inspirerer dem omkring os.
Refleksionsøvelse: Prøv med dit eget liv, det er top motiverende og gir dig god træning i at være designer og skaber i dit liv OG på din arbejdsplads.
Lav 3 vilde og forskellige scenarier for dit liv i 2023. Dyrk de små tegn, hvad nu hvis jeg forfulgte min passion for xxx? eller spørg dig selv, Hvad nu hvis du blev fyret, Hvad nu hvis du blev forfremmet til direktør, Hvad nu hvis du skiftede branche – find dine egne ‘hvad-nu -hvisér’. Husk, det handler slet ikke om, hvorvidt det er realistisk eller ej lige nu, men om at være åben overfor og forestille sig, at verden kan forandre sig på måder, du aldrig havde forestillet sig.
…
Måske du blev inspireret af dine egne tanker? – det gætter jeg på;-)
Kreative hilsener
NYE WORKSHOPS I JAN & FEB 2018
LÆS MERE HER:
|