FOR VIRKSOMHEDER

Kirsten ajkljsdfllkasd

OVERSIGT FOREDRAG/WORKSHOPS

Tendenser i fremtidens organisationer og arbejdsliv

Hvordan ser fremtidens organisationer og arbejdsliv ud? Du får indblik i seneste forskning og undersøgelser og så får du indblik i, hvorfor design og designtænkning allerede har en stor rolle i moderne succesfulde organisationer, ikke blot for at skabe bedre bundlinje, men også bedre arbejdsliv. (Uddybende beskrivelse kommer)

Fra Medarbejder til Medskaber

Pressede organisationer og stressede medarbejdere er desværre hverdagen i mange mange organisationer i dag. Det hjælper ikke med små forandringer, der skal radikale ændringer til! Vi skal ændre vores værdier og vores forståelser af helt centrale ting som, 'medarbejder', 'arbejde', 'ledelse', 'succes'.

Designtilgangen og designthining repræsenterer en radikal anderledes tilgang til verden, til livet, til business, til ledelse - en kreativ og skabende tilgang. Vi skal skabe mulighedskulturer fremfor problemfokuserede og beslutningskulturer.

Foredraget her præsenterer en vision, som er udviklet igennem min Ph.d. og senere forskning. Den beskriver hvordan medarbejdere kan blive medskaber og lære at forbinde et indre fokus (det du brænder for og er god til) med et ydre fokus (den værdi du tilfører i en virksomhed eller i verden). Medarbejdere skal derfor have flere nye kompetencer, både kreative men også moderne business kompetencer, så du kan agere i fremtidens organisationer - og dit fremtidige liv. Mange arbejdspladser vil forandre sig og flere projektarbejdere vil have flere arbejdspladser. Det, sammen med en tid der byder på høj kompleksitet og hurtig forandring, kræver nye kompetencer.

Det er en større opgave, men du kan starte i dag og tage et skridt af gangen. Det giver i sig selv energi og tryghed at vide, at man går i den rigtige retning.

Fra Excel-tænkning til Design-tænkning

Et nyudviklet Design Value Index dokumenterer, at designdrevne virksomheder overhaler ikke designdrevne virksomheder med intet mindre end 219% i USA (dmi.org). Men fokus bør også være på, at skabe en kreativ og innovativ forståelse og kultur i organisationen, som får dig, dine medarbejdere – og din virksomhed til at vokse.

Skærmbillede 2017-01-15 kl. 12.03.09Kilde: Value Index, dmi.org.

Design er langt mere end pæne stole og smukke kjoler. Design repræsenterer også den bagvedliggende proces, at designe, som man i dag bruger mere og mere i virksomheder. Design, design tænkning, strategisk design, design dreven, der findes mange forskellige definitioner. Grundlæggende repræsenterer design en fundamental anderledes tilgang til livet – og til business, til forretningsudvikling og ledelse. En designtilgang rummer en lang række kompetencer der er styrker det, at kunne agere i et foranderligt marked og skabe nye muligheder.

Kom og hør om design, designtænkning og designledelse og om, hvorfor og hvordan det kan klæde dig og din organisation på til fremtidens stigende kompleksitet og uforudsigelighed.

Du går fra foredraget med:

• Du får du en redegørelse for, hvad designtænkning og en designtilgang er

• Du får forklaring på, hvorfor der er så stor brug for denne meget anderledes kunstneriske og kreative måde at tænke og forstå på – også i business.

• Du får forskellige eksempler på, hvordan du kan bruge designtænkning: i forretningsudvikling, til at løse komplekse problemstillinger, til at skabe nye muligheder

• Du får eksempler på, service design tænkning og kreativ forretningsmodellering mm.

• Du får viden om, hvordan du selv kan blive mere kreativ og design tænkende.

• Du får viden om, hvordan du kan skabe en anderledes kreativ kultur, der kan gøre dine medarbejdere til medskabende og innovative medarbejdere.

Skab bedre kundeoplevelser og kunderejser

Servicedesign og Experience design er et nyt perspektiv og en lettilgængeligmetode. Der er stort fokus på brugeren og hans eller hendes helt konkrete oplevelse og ’brugerrejse’ med det produkt eller den service, du udbyder. 
Virksomhedsledere har ofte en helt konkret forestilling om, hvordan deres kunder oplever virksomhedens produkt – men taler man med kunderne har de som regel nogle helt anderledes oplevelser!
Vi er blinde på vores eget perspektiv, og derfor er det en rigtig god ide at inddrage konkrete kunder, få indblik i deres helt konkrete oplevelser og rejser igennem dit produkt eller service. Dem kan vi nemlig bruge til at designe bedre oplevelser, bedre produkter og bedre services. 
 Kom og hør, hvordan du kan lade dine kunder skabe mere værdi og hvordan du kan optimere din forretning.
 Målgruppen er ledere og mellemledere, der er ansvarlig for udvikling & innovation samt medarbejdere med kundeansvar.

Kompleksitet - hvad gør vi?

Verden bliver tiltagende kompleks og forandrer sig med stigende hast. Det gør mange mennesker utrygge. Det sted hvor vi især møder stigende kompleksitet er i vores problemer. Som Einstein engang så rigtigt sagde, så kan vi ikke løse vores problemer med sammen tænkning, som den vi brugte da vi skabte problemerne. Derfor er der i dag alt for mange problemer, som bliver løst med rigtig dårlige løsninger.

Vi har brug for en anderledes tilgang til vores problemer. Her får du præsenteret en designtilgang, som er en kreativ og skabende tilgang. Med den kan du åbne for og skabe nye muligheder, fremfor at vælge blandt eksisterende muligheder.

Der er tre forskellige tilgange til kompleksitet: forstå og tilgå kompleksitet i problemløsning, kontrollere kompleksitet og være i kompleksitet. Du får alle tre præsenteret og du arbejder hands-on med alle tre tilgange.