Designdrevne virksomheder

Designtænkning imødekommer i høj grad det behov tidens virksomheder oplever i forhold til at kunne agere i et foranderligt marked og skabe nye muligheder.

Designtænkning, designdreven innovation og designdreven forretningsudvikling en ikke bare post-it notes, brugerdreven innovation, eller en metode - det er en fundamental anderledes tilgang til forretningsudvikling og til verden. Det handler med andre ord om måden vi ser verden på. Derfor...

LAD OS STARTE MED DIG OG MIG

Lad os starte med dig og mig - det er nemlig der, vi kan skabe den allerstørste forandring i vores samfund, i vores organisationer og i vores liv! Hvis vi starter med dig og mig, kan vi også fokuserer på mennesker, på dit liv og at du får de kompetencer som vi har så ekstremt meget brug for, for at kunne være i og agere i fremtiden. Lige nu er der alt for mange mennesker som er stressede og bekymrede for fremtiden, derfor er det ekstremt vigtigt at vi får nye kompetencer for at kunne være i og agere i vores tiltagende hastige og foranderlige samfund. Så vi skal lære hvordan vi skaber værdi og mening i vores eget liv, og dernæst hvordan vi kan skabe værdi i verden. Her er kreativitet ekstremt centralt, fordi det er en fundamental anderledes tilgang til verden og til dig selv.

Når jeg skal forklare hvad en designtilgang er, bruger jeg gerne Boland & Collopy´s begreber om "a Design Attitude" og "a Decision Attitude". De to begreber illustrerer på bedste vis forskellen imellem de to forskellige tilgange.

Kort fortalt så er den helt afgørende forskel imellem de to, at med den traditionelle 'Decision Attitude', da vælger du blandt allerede eksisterende muligheder, mens du med ”Design Attitude”, arbejder på inddrage flere perspektive og redefinere problemer og skaber nye muligheder.

Med en traditionel 'Decision Attitude' er der fokus på 'det, der er', hvor der med en 'Design Attitude' er fokus på 'det, der kunne være'.

Boland & Collopy (2004) skelner imellem vores velkendte ’Decision Attitude’ og en langt mere kreativ ’Design Attitude’.

Luk lige øjnene et øjeblik og tænk så på hvor stor en forskel der er, imellem at have fokus på "det, der er" eller "det, der kunne være"

I de fleste af os sidder der en automatpilot, der hurtigt og effektivt tager beslutninger ud fra 'det, der er' - men tænk hvis vi begyndte at stille spørgsmål ved alle vores antagelser og skabte nye muligheder.....